نوشته های پر بازدید

لورتا جدیدترین درمان اوتیسم

درمان اوتیسم با لورتا (جدیدترین درمان اوتیسم)

درمان اوتیسم با لورتا جدیدترین درمان اوتیسم است که نقش موثری در کاهش علائم آن دارد. برای درک بهتر از نحوه درمان اوتیسم با لورتا نوروفیدبک باید گفت که اوتیسم بیماری نیست، بلکه نوعی اختلال رشد در کارکرد مغز است که درمان آن به معنای کاهش علائم مربوط به آن می باشد. در ادامه به ذکر مطالب بسیار مهمی از جمله تشخیص و درمان اوتیسم در اصفهان و روش های درمان آن خواهیم پرداخت.

ادامه مطلب »
رفع مشکل بیش فعالی در بزرگسالان بدون دارو

درمان بیش فعالی بزرگسالان بدون دارو

درمان بیش فعالی بزرگسالان بدون دارو شامل انواع روش های درمانی از جمله نوروفیدبک و لورتا نوروفیدبک می باشند. در مواردی که درمان دارویی موثر واقع نشود و علائم بیش فعالی روند کاهشی پیدا نکند پزشکان درمان بیش فعالی با نوروفیدبک یا لورتا را برای بیماران تجویز می کنند.

ادامه مطلب »
درمان افسردگی با تحریک الکتریکی مغز

تحریک الکتریکی مغز برای درمان افسردگی

تحریک الکتریکی مغز برای درمان افسردگی یک روش سریع و بدون دارو ، در میان دیگر راه های درمانی است که یکی از محبوب ترین روش ها می باشد که به کمک جریان الکتریکی باعث کاهش علائم انواع اختلالات جسمی _ مغزی می شود. تحریک الکتریکی مغز برای درمان افسردگی یک روش درمانی بسیار ایمن و غیر تهاجمی است که اخیرا بسیار مورد توجه قرار گرفته است. در ادامه به معرفی تکمیلی این راه درمانی خواهیم پرداخت.

ادامه مطلب »

خدمات مرکز

در شبکه های اجتماعی ما را دنبال کنید

درمان پانیک با نوروفیدبک | درمان بدون دارو

درمان پانیک با نوروفیدبک یک روش قطعی، بدون دارو می باشد. نتایج حاصل از این نوع درمان اغلب دائمی بوده و برخلاف سایر روش های درمانی دیگر بدون عوارض می باشد. در مقاله پیش رو به نحوه درمان این بیماری در کلینیک آکسون اصفهان خواهیم پرداخت.
درمان پانیک با نوروفیدبک

علائم حملات پانیک

برای درمان حملات پانیک با نوروفیدبک لازم است ابتدا با علائم این بیماری آشنا شده و آن ها را مورد بررسی قرار داد. از طرفی این علائم، نحوه بروز و شدت آن ها از فردی به فرد دیگر متفاوت است. برخی از مهم ترین علائم پانیک که ممکن است در اغلب افراد نمایان شوند شامل موارد ذیل می باشند.

  • بالا رفتن شدید ضربان قلب
  • سرگیجه
  • ایجاد درد در قفسه سینه
  • احساس ترس بسیار شدید
  • لرزیدن
  • تمایل به خودکشی و مرگ
  • احساس سختی در تنفس و نفس تنگی
  • حساسیت به لمس شدن و صدا
  • خشکی دهان
  • تعریق
  • عدم توانایی در تکلم
علائم حملات پانیک
احساس ترس بسیار شدید، لرزیدن، احساس سختی در تنفس و نفس تنگی از علائم حملات پانیک می باشد.

درمان سریع پانیک بدون دارو

درمان قطعی پانیک با نوروفیدبک یک درمان پایدار است که مستلزم صرف وقت و صبر و حوصله بیمار می باشد. به همین دلیل بهتر است بیمار تا زمان مراجعه به پزشک متخصص و دریافت درمان مناسب از چندین روش برای درمان و کاهش سریع علائم این اختلال استفاده نماید. روش های ذکر شده در متن ذیل جزو درمان های سریع و موقتی هستند که تنها برای مدت کوتاهی سبب تسکین بیمار می شوند.

  • تنفس عمیق

در زمان بروز حملات پانیک بهتر است خونسردی خود را حفظ کرده و بر روی مبل یا صندلی نشست. یپس عضلات خود را در حالت ریلکس و شلی قرار داد. سپس دست خود را روی شکم قرار داده و با بینی تنفس کشید. احساس کردن بالا و پایین رفتن شکم خود در کنترل استرس و کاهش علائم پانیک بسیار موثر است. تنفس باید به نحوی باشد که هوا را در ریه خود حبس کرده و پس از مدت کوتاهی آن را از دهان خارج نمود.

  • نوشیدن دمنوش اسطوخودوس و یا بو‌کردن عصاره آن

گیاه اسطوخودوس را می توان به صورت دمنوش و یا به صورت عصاره در جهت درمان سریع پانیک و رسیدن به آرامش فوری مورد استفاده قرار داد. این گیاه آرام بخش و کاهنده استرس است. از این رو می توان عصاره آن را بر روی دستمالی قرار داده و با بو کردن آن استرس را از خود دور کرد. همچنین با نوشیدن جوشانده یا دمنوش آن استرس را از خود دور کرد.

موارد ذکر شده تماما موقتی بوده و تنها برای مدت زمان کوتاهی علائم پانیک را کاهش و یا رفع می نمایند. از این رو پیشنهاد ما به بیماران مراجعه به کلینیک اکسون و درمان پانیک با نوروفیدبک است.

چند راهکار برای درمان پانیک

علاوه بر درمان پانیک با نوروفیدبک چندین راهکار دیگر برای درمان این بیماری وجود دارند که مهم ترین آن ها شامل موارد ذیل می باشند.

  • درمان به کمک دارو، از جمله مصرف داروهای ضد افسردگی
  • رفع علائم و از بین بردن کامل ترس به کمک روش های روان درمانی
  • تشخیص و اصلاح علل فعال شدن اضطراب شدید در مغز
  • انجام مشاوره

در روش درمان با مشاوره بیمار با سخن گفتن از حالات و افکار خود اختلال پانیک را در خود مدیریت کند. البته این زمانی محقق خواهد شد که مشاور نیز راهکارهای مناسبی جهت درمان به او ارائه دهد. همچنین بیمار همکاری لازم را با مشاور در این زمینه داشته باشد.

مقاله پیشنهادی:درمان اضطراب و استرس بدون دارو

درمان پانیک بدون دارو چقدر طول میکشد؟

درمان پانیک با نوروفیدبک بر اساس شدت و ضعف بیماری، شرایط بیمار و میزان همکاری بیمار با پزشک در پیشبرد روند درمان متفاوت است. با این حال اغلب درمان قطعی این بیماری بین ۶ الی ۱۲ ماه طول خواهد کشید. در سایر روش های دیگر نیز زمان درمان متفاوت بوده و مطابق با فاکتورهای مختلف متفاوت است.

برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله درمان پانیک چقدر طول می کشد مراجعه کنید.

به عنوان مثال در روش دارو درمانی بیمار مجبور است مدت زمان بسیار بیشتری نسبت به درمان با نوروفیدبک را صرف نماید تا شاهد کاهش علائم بیماری در خود باشد. این در حالی است که ممکن است داروهای تجویز شده تنها به صورت موقت علائم را برطرف نمایند و بعد از مدتی بیماری با شدت بیشتری عود کند.

مدت زمان درمان قطعی پانیک
درمان قطعی پانیک با نوروفیدبک این بیماری بین ۶ الی ۱۲ ماه طول خواهد کشید.

سوالات متداول

موثرترین روش برای درمان قطعی پانیک بدون دارو چیست ؟

روان درمانی و نوروفیدبک از موثرترین روش ها برای درمان پانیک هستند

روند درمان پانیک با نوروفیدبک به چه شکلی می باشد؟

پس از بررسی روند فعالیت امواج مغزی بدست آمده از تست نقشه مغزی QEEG، پروتکل درمانی مخصوص با امواج مغزی فرد طراحی می شود و در ادامه نوروتراپیست ها با توجه به امواج مغزی، دستگاه نوروفیدبک را بر روی امواجی مشخص برای تنظیم امواج مغزی فرد تنظیم کرده و بعد از آن فرد مبتلا طی جلسات سی دقیقه ای به انجام یک بازی می پردازد تا مغزش آموزش ببیند که واکنش جدید و مناسبی نسبت به شرایط پیرامون خود بدهد.

درمان قطعی پانیک بدون دارو

درمان قطعی پانیک با نوروفیدبک یکی از روش های درمانی بدون دارو برای این بیماری است. البته در مراحل اولیه درمان روش های درمانی غیر دارویی دیگری وجود دارند که در درمان حملات پانیک موثر می باشند. این روش های شامل موارد ذیل هستند.

روش های درمانی پانیک بدون دارو
مدیتیشن یکی از روش های درمان بدون دارو پانیک می باشد.
  • ورزش

بدون شک بعد از نوروفیدبک برای درمان پانیک موثر ترین درمان غیر دارویی انجام تمرینات ورزشی منظم است. ورزش در افرادی که از استرس بالا و تغییرات خلقی مداوم رنج می برند بسیار موثر است. علاوه بر آن در بالا بردن مهارت انعطاف پذیری در جهت روبرو شدن با استرس و ترس نقش موثری دارد.

  • پرهیز از مصرف بالای کافئین

میزان مصرف کافئین در افرادی که در طول روز بارها استرس و اضطراب را تجربه می کنند باید کم شود. زیرا کافئین در ایجاد علائم شدید و آزار دهنده استرس نقش مهمی دارد. از این رو احتمال بروز حملات پانیک را افزایش می دهد.

  • مدیتیشن

مدیتیشن یکی از موثر ترین راه ها برای کنترل استرس و اضطراب و رفع کامل این حالات است. با انجام تمرینات مدیتیشن می توان تمرکز ذهن خود را افزایش داده و ذهن ار از هیاهو و مشغله های روزانه خالی کرد.

 

  • ذهن‌آگاهی را تمرین کنید

ذهن‌آگاهی نوعی تمرین جهت افزایش توجه بیشتر به خود است. به همین دلیل آن را نوعی خود مدیریتی می دانند. برای استفاده از این تکنیک جهت درمان حملات پانیک می توان تمام توجه خود را به یک محرک خنثی مانند تنفس گذاشت. در این صورت می توان به یک آرامش نسبی دست پیدا کرده و استرس را در خود کنترل کرد.

  • یوگا

علاوه بر نوروفیدبک برای درمان پانیک می توان از تمرینات یوگا نیز به عنوان یک روش دارویی استفاده کرد. یوگا در یافتن آرامش بیشتر و برطرف کردن استرس بسیار موثر است. از جمله تمرینات یوگا می توان به تنفس عمیق جهت آرام کردن اجزای بدن و ذهن استفاده کرده و عمل اکسیژن رسانی به اندام های بدن را افزایش داد. به این ترتیب می توان از آن به عنوان یک درمان موثر بدون دارو برای درمان دائمی حملات پانیک استفاده کرد.

  • درمان شناختی رفتاری

درمان شناختی رفتاری یک روش بسیار موثر و شناخته شده جهت کنترل اضطراب است. در نتیجه می توان از آن به عنوان یک درمان بدون دارو جهت درمان حملات پانیک استفاده کرد. در این تکنیک روش های مدیریت باورها و همچنین کاهش افکار منفی به بیمار آموزش داده می شوند. علاوه بر آن مکانیسم های کاربردی جهت مقابله با باورهای ناکارآمد را به بیمار یاد می دهند. به این ترتیب بیمار قادر خواهد بود یک رابطه ایده آل و متقابل میان احساسات، رفتار و افکار خود ایجاد نماید.

  • خواب

داشتن خواب کافی و با کیفیت در کنترل استرس بسیار مهم است. در نتیجه افرادی که در طول شبانه روز از خواب کافی و مناسب برخوردار هستند قادر به کاهش علائم بیماری پانیک در خود خواهند بود.

روش درمان پانیک با نوروفیدبک چگونه است؟

درمان قطعی پانیک با نوروفیدبک که یک درمان بدون داروست به این صورت است که دستگاه نوروفیدبک امواج بتا در مغز کاهش داده و در مقابل امواج آلفا یا امواج آرامش را افزایش می دهند. این فرایند بسیار حائز اهمیت است. زیرا اختلال پانیک به دلیل بالا بودن امواج بتا یا امواج استرس زا در مغز بروز می کند.

از این رو با تحت درمان قرار دادن بیمار توسط این دستگاه به راحتی می توان بروز این حملات را متوقف کرده و به درمان قطعی دست پیدا کرد. زمانی که فرد بیمار در معرض درمان با نوروفیدبک قرار می گیرد فعالیت امواج مغز او در حالتی طبیعی و نرمال قرار خواهند گرفت.

طی درمان پانیک با نوروفیدبک زمانی که مغز به آرامش می رسد رایانه به او پاداش می دهد. این پاداش می تواند یک تصویر، ویدئو و یا موسیقی زیبا و دلنشین باشد. به این ترتیب فعالیت مغز شرطی شده و فرصت های متعددی در اختیار آن قرار می گیرد تا خود را مجددا تنظیم و اصلاح کند. همچنین بعد از هر بار تغییر پاداشی برای آن از سوی دستگاه یا رایانه در نظر گرفته می شود. این فرایند در چندین جلسه تکرار شده و بعد از مدتی مغز از یک الگوی سالم و مثبت پیروی کرده و حملات پانیک به طور کامل متوقف خواهند شد.

روش درمان پانیک با نوروفیدبک
دستگاه نوروفیدبک امواج بتا در مغز کاهش داده و در مقابل امواج آلفا یا امواج آرامش را افزایش می دهند.

آکسون کلینیک مرکز تخصصی درمان پانیک در اصفهان

درمان حملات پانیک با نوروفیدبک را می توانید در کلینیک و مرکز تخصصی درمان پانیک در اصفهان دریافت کنید. این مرکز با داشتن کادری مجرب و استفاده از فناوری های پیشرفته و مدرن یکی از بهترین کلینیک های شهر اصفهان و کشور است. در این مرکز علاوه بر درمان پانیک به ارائه مشاوره در خصوص این اختلال نیز پرداخته می شود. مشاوره پانیک شامل برگزاری چندین جلسه با روانشناس و مشاور با تجربه می باشد که طی آن راهکارهای مناسبی جهت کنترل و درمان پانیک در اختیار بیمار قرار داده می شود.

رزرو نوبت در کلینیک آکسون
آکسون کلینیک مرکز تخصصی درمان بدون دارو در اصفهان

جمع بندی

در درمان پانیک بدون دارو با نوروفیدبک از قابلیت انعطاف پذیری سیستم مغزی استفاده می شود تا مغز قادر به تنظیم و تقویت مسیرهای عصبی جدیدی در خود شود. درمان پانیک با نوروفیدبک باعث می شود تا مغز مجددا مورد آموزش قرار گرفته، عادت ها و الگوهای ناسالم را در خود از بین ببرد. سپس الگوهای سالم را جایگزین آنها نماید. به عبارتی درمان پانیک با استفاده از نوروفیدبک سبب عملکرد منطقی و صحیح امواج مغزی می شود. فناوری نوروفیدبک، راهی غیر تهاجمی، بدون دارو، بی خطر و بسیار آسان برای تنظیم مجدد سیستم عصبی و حذف استرس و ترس و نگرانی در افراد است.

منبع:

https://carltonneurofeedbackcenter.com/neurofeedback-can-help-with-panic-attacks/

https://www.drakeinstitute.com/neurofeedback-therapy-for-panic-attacks

https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/09727531221145768

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Telegram
کلینیک آکسون

کلینیک آکسون

بهترین مرکز نوروفیدبک، لورتا نوروفیدبک و نقشه مغزی در اصفهان. با مدیریت دکتر مریم امینی متخصص نوروتراپی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درمان انواع سردردهای میگرنی، اضطراب، استرس، افسردگی

جهت کسب مشاوره رایگان با ما در تماس باشید