نوشته های پر بازدید

لورتا جدیدترین درمان اوتیسم

درمان اوتیسم با لورتا (جدیدترین درمان اوتیسم)

درمان اوتیسم با لورتا جدیدترین درمان اوتیسم است که نقش موثری در کاهش علائم آن دارد. برای درک بهتر از نحوه درمان اوتیسم با لورتا نوروفیدبک باید گفت که اوتیسم بیماری نیست، بلکه نوعی اختلال رشد در کارکرد مغز است که درمان آن به معنای کاهش علائم مربوط به آن می باشد. در ادامه به ذکر مطالب بسیار مهمی از جمله تشخیص و درمان اوتیسم در اصفهان و روش های درمان آن خواهیم پرداخت.

ادامه مطلب »

خدمات مرکز

در شبکه های اجتماعی ما را دنبال کنید

7 راهکار برای درمان استرس و اضطراب شدید بدون دارو

درمان اضطراب و استرس بدون دارو و با استفاده از نوروتراپی (از جمله نوروفیدبک ) یکی از راه های کاملا بی خطر، قطعی و بدون بازگشت در سراسر جهان می باشد. این بیماری همه گیر در صورت عدم درمان درست سبب بروز اختلالاتی حادتر در مغز خواهد شد. لذا درمان به موقع و ریشه ای آن می تواند تاثیر به سزایی در آرامش و سلامت روانی افراد به جای بگذارد.
درمان استرس بدون دارو

درمان استرس و اضطراب بدون دارو شامل انواع روش های درمانی آسان و کاملا موثر می شود. ورزش مداوم و روزانه، داشتن خواب کافی و با کیفیت، استفاده از روش های درمانی نوروتراپی مانند نوروفیدبک و تحریک الکتریکی tdcs و ces از جمله این درمان ها هستند.

نگاهی به بیماری استرس و اضطراب

پیش از آنکه به بررسی راهکارهای مقابله با این بیماری بپردازیم لازم است با آن بیشتر آشنا شویم. در واقع استرس یا اضطراب در حالت عادی و نرمال به هیچ عنوان یک بیماری بشمار نمی آید. بلکه یک احساس عادی است که در بسیاری افراد وجود دارد و حتی می تواند نشانه ای از سلامت روحی و روانی افراد باشد.

مشکل اساسی اما زمانی بروز می کند که درمان استرس و اضطراب از حد نرمال خود خارج شده و سبب بروز مشکلات جسمی و روحی بسیاری در افراد شود. همچنین زندگی عادی و روزمره افراد را تحت تاثیر قرار دهد، در چنین حالتی باید فورا به سراغ درمان سریع استرس و اضطراب رفت. حالات استرس ممکن است به صورت حملات شدید ترس، اضطراب و نگرانی بروز کنند. همراه باشند که به ‌اصطلاح حملات پانیک نامیده می‌شوند. گفتنی است که افراد در هر سن و سالی در معرض خطر ابتلا به چنین اختلالاتی قرار دارند.

راهکارهای مقابله با استرس و اضطراب بدون دارو

پایه و اساس ایجاد استرس و اضطراب در افراد با توجه به شرایط جسمی، زندگی، روحی و روانی آنان متفاوت است. بنابراین استفاده از راهکارهای درمان اضطراب و استرس بدون دارو منوط بر شناسایی دلایل ایجاد آن ها است. معمولا استرس در افراد بنا به دلایلی مانند بیماری، مرگ، بروز اتفاقات ناگوار، ازدواج، تولد فرزند و یا حتی جابجایی و نقل‌ مکان‌ بروز می کند. همچنین افراد مبتلا به این نوع اختلال ممکن است در طول روز دچار حالت عصبی نیز شوند.

روش مقابله با استرس بدون دارو
برای کنترل و درمان اضطراب بدون دارو راهکارهای متعددی وجود دارند

بنابراین برای کنترل و درمان اضطراب بدون دارو راهکارهای متعددی وجود دارند که به بیان برخی از موثر ترین آنها خواهیم پرداخت، از جمله:

1) ماساژ درمانی

یکی از بهترین راه‌های کاهش و درمان اضطراب و استرس بدون دارو ماساژ درمانی است. ماساژ بدن فواید بسیاری به دنبال دارد که اصلی ترین آن ها کاهش چشمگیر حالت و علائم استرس است. ماساژ سبب پایین آوردن ضربان قلب، تقویت آرامش و شبیه‌ سازی ترشح هورمون‌های احساس خوب در بدن می شود. در نتیجه به کنترل و درمان استرس کمک بسزایی می کند.

2) برنامه‌ریزی و مدیریت کارها و فعالیت های روزانه

یکی از عوامل بسیار موثر در ایجاد استرس و اضطراب نگران عدم داشتن. یک برنامه ریزی صحیح و کاربردی جهت کنترل و مدیریت فعالیت ها و کارهای روزانه و به خصوص اهداف است. بنابراین داشتن یک برنامه‌ریزی اصولی می تواند به کاهش و درمان استرس بدون دارو کمک کند.

3) ورزش

ورزش نه تنها یک راهکار بلکه بهترین دارو جهت درمان اختلال استرس و اضطراب است. انجام فعالیت‌های بدنی به صورت منظم، باعث رهایی روح و روان انسان از تفکرات منفی و استرس زا می شود. همچنین ورزش باعث ترشح ماده‌ ای در بدن به نام اندورفین می‌شود که احساس نشاط و شادی را در افراد القا می کند.

4) خواب کافی و با کیفیت

یکی دیگر از بهترین راهکارهای درمان قطعی استرس و اضطراب بدون دارو داشتن خواب کافی و عمیق است. کمبود خواب و یا عدم خواب با کیفیت حالات و علائم استرس را در بدن تشدید می کند. در نتیجه بکارگیری ترفند های مناسب برای بهره مندی از خواب کافی به درمان اختلالات استرس و اضطراب منجر خواهد شد.

5) تفریح مورد علاقه

پرداختن به تفریحات و سرگرمی های مورد علاقه خود در طول روز یکی دیگر از بهترین راهکار ها برای درمان اختلالات استرس می باشد. آشپزی کردن، مطالعه، گوش دادن به موسیقی، تماشای فیلم و یا مسافرت از جمله تفریحات مناسب برای کنترل و درمان این بیماری بشمار می آیند.

مطالعه پیشنهادی: درمان وسواس فکری بدون دارو با لورتا نوروفیدبک

علائم استرس و اضطراب شدید

برای درمان اضطراب و استرس بدون دارو لازم است ابتدا با علائم این اختلالات آشنا شد. استرس در حالت شدید تمام جنبه های زندگی افراد را اعم از قدرت تفکر، احساسات، رفتارها، سلامت روحی، سلامت جسمانی، روابط اجتماعی و غیر تحت تاثیر قرار می دهد.

بنابراین به جرات می توان گفت که استرس شدید تمام وجود انسان را در بر می گیرد. بنابراین علائمی در بدن فرد درگیر بروز می کنند. این علائم گاهی خفیف و مبهم و گاهی نیز شدید و محرز هستند. بنابراین جهت شناسایی دقیق ان ها بهتر است به پزشک متخصص مراجعه شود. علائم ایجاد شده در افراد مبتلا به استرس متفاوت هستند. بنابراین آن ها را به صورت ذیل دسته بندی کرده اند.

نشانه های استرس شدید
سردرد و بی خوابی از علائم فیزیکی استرس شدید هستند

باید یاد بگیری که بگذری و بگذاری استرس ها از تو دور شوند. گذشتن مهم است، زیرا به هر حال بر همه‌چیز کنترل نداری. « استیو مارابولی»

 

علائم استرس و اضطراب شدید
علائم فیزیکی علائم عاطفی علائم رفتاری علائم ذهنی
سردرد دوری از جمع مصرف مشروبات الکلی عدم توانایی در تمرکز
بی خوابی احساس بی ارزش بودن مصرف مواد مخدر و سیگار داشتن افکار رقابتی
پایین آمدن انرژی افسردگی داشتن رفتارهای عصبی مانند جویدن ناخن نگرانی دائمی
خشکی دهان و بلع سخت آشفتگی بی‌قراری بدبین بودن و نادیده گرفتن جنبه های مثبت
سرماخوردگی و عفونت‌های مکرر ناامیدی ایجاد تغییر در اشتها قضاوت ضعیف
ناراحتی معده، از جمله اسهال، یبوست و حالت تهوع بدخلقی به تعویق انداختن کارها
عرق‌ کردن دست ‌و پا از دست دادن کنترل در شرایط مختلف اجتناب از انجام مسئولیت
درد و گرفتگی عضلات مشکل در آرام کردن ذهن
به‌هم‌ فشردن فک و دندان‌ قروچه در طول شب و در زمان خواب احساس شکست
احساس درد در قفسه سینه و تپش قلب داشتن احساس منفی نسبت به خود
از دست دادن میل جنسی و توانایی جنسی احساس تنهایی
عصبی‌ بودن
لرزش بدن

احساس صدای زنگ در گوش

 

راه درمان استرس و اضطراب شدید

درمان اضطراب و استرس بدون دارو در مواردی که بیمار دارای علائم شدیدی باشد به صورت ترکیبی خواهد بود. به این معنی که پزشک بعد از تشخیص استرس و اضطراب شدید، برای درمان آن از دو یا چند درمان غیر دارویی به صورت همزمان استفاده می کند. دلیل این اقدام، در درجه اول کنترل این علائم و سپس کاهشی کردن روند بروز آنها و در نهایت درمان همیشگی علائم می باشد. از جمله درمان های ترکیبی که به صورت همزمان مورد استفاده قرار می گیرند، روان درمانی و رفتار درمانی و تحریک مغناطیسی مغز هستند.

درمان سریع استرس و اضطراب شدید از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. زیرا در شرایطی که بیمار با علائم شدید این اختلال دست و پنجه نرم می کند، ممکن است رفتارهای غیر عادی و خطرناکی از او سر بزنند. اقدام به خودکشی، مصرف انواع قرص های روانگردان و روی آوردن به مصرف مواد مخدر از جمله این رفتارها می باشند. علاوه بر آن عدم درمان به موقع علائم شدید این اختلال سبب بروز بیماری های جسمی در افراد می شود.

درمان اضطراب شدید بدون دارو

در شرایطی که بیمار دچار اضطراب شدید باشد لازم است از روش های درمانی خاص برای درمان این اختلال استفاده کرد. به طور کلی بهترین درمان اضطراب و استرس بدون دارو شامل موارد ذیل می باشند.

درمان استرس شدید با مشاوره و روان درمانی
مشاوره و روان درمانی یکی از راه های درمان بدون داروی استرس و اضطراب شدید است

6) مشاوره و روان درمانی

انجام مشاوره و روان درمانی یکی از ایده ال ترین درمان ها در خصوص استرس و اضطراب شدید است. این روش به دلیل عدم استفاده از دارو و رهایی بیمار از شر عوارض آزار دهنده انواع دارو بسیار محبوب و مورد توجه است. پزشک متخصص اغلب از روش‌هایی مانند رفتار درمانی شناختی یا ترکیبی و روان درمانی برای رفع استرس بیمار کمک می گیرد. گفتنی است هدف از انجام مشاوره رفتار درمانی شناختی، یافتن الگوهای فکری نادرست و همچنین شناسایی عوامل ایجاد استرس و اضطراب در افراد می باشد. این اقدامات در نهایت به حذف این الگوهای مخرب و جایگزین کردن آن‌ها با الگوهای فکری درست می انجامد.

مطالعه پیشنهادی: درمان قطعی پانیک بدون دارو

7) درمان اضطراب شدید با نوروتراپی (بدون دارو)

بهترین و کارآمد ترین درمان استرس و اضطراب بدون دارو نوروتراپی با نوروفیدبک و یا بیوفیدبک است. این سه اصطلاح برای یک روش درمانی بدون دارو بکار گرفته می شوند که بسیار تخصصی و پیشرفته است. در این نوع درمان از فناوری‌ های مدرن رایانه‌ ای استفاده می شود. از این فناوری ها در جهت ایجاد تعادل در مغز و بهبود و ارتقای عملکرد آن استفاده می‌ شود. در این روش درمانی، مغز بیمار را تحت تمرینات فشرده و کنترل شده ای قرار می‌ دهند. به این ترتیب بیمار دچار استرس شدید مهارت‌ های لازم و کافی برای مقابله با اضطراب و استرس خود کسب خواهد کرد.

درمان استرس و اضطراب شدید بدون دارو با روش نوروتراپی که یک روش کاملا بی خطر و بدون عارضه است ویدئویی برای بیمار به نمایش گذاشته می شود. همزمان با پخش این ویدئو سنسورهای کوچک و ظریفی بر روی سر قرار داده می شوند. این سنسورها مسئول ثبت وضعیت ذهنی بیمار هستند.

درمان استرس با نوروتراپی
درمان اضطراب و استرس بدون دارو با روش نوروتراپی که یک روش کاملا بی خطر و بدون عارضه است ویدئویی برای بیمار به نمایش گذاشته می شود. همزمان با پخش این ویدئو سنسورهای کوچک و ظریفی بر روی سر قرار داده می شوند.

زمانی که خروجی این سنسورها به ثبت برسند و علائم استرسی و اضطراب را در بیمار شناسایی کرده باشند، ویدیو در حال پخش کم رنگ تر و تارتر خواهد شد. در چنین وضعیتی مغز وادار به حذف تفکرات منفی و مزاحم استرسی می شود. در نتیجه بیشتر بر روی ویدئو در حال پخش تمرکز کرده که در نهایت سبب رفع کامل علائم استرس زا می شود. در ادامه به زیرمجموعه های این روش درمانی اضطراب و استرس می پردازیم.

 تحریک مغناطیسی مغز (rTMS)

از تحریک مغناطیسی مغز یا rTMS می توان به عنوان درمان قطعی استرس و اضطراب نام برد. در این نوع درمان سلول های مغز را به کمک پالس‌های مغناطیسی تحریک می کنند. تحریک سلول های مغز سبب بهبود علائم ناشی از استرس و اضطراب می شوند. تحریک مغناطیسی مغز یا rTMS یک روش درمانی کاملا ایمن و غیر تهاجمی است که طی آن بیمار بیهوش نخواهد شد. نکته حائز اهمیت در خصوص این نوع درمان آن است که نه تنها در درمان استرس و اضطراب که در درمان بسیاری از اختلالات روانی، از جمله افسردگی نیز موثر است.

 تحریک الکتریکی مغز (tDCS)

این روش درمانی نیز یک درمان سریع استرس و اضطراب بشمار می آید که طی آن جریان ضعیف الکتریکی را به بخش هایی از مغز بیمار وارد می کنند. این کار به جهت تحریک سلول‌های عصبی که در قسمت های خاصی از مغز قرار دارند صورت می گیرد.

با استفاده از این نوع درمان می‌توان استرس و اضطراب شدید را برای همیشه درمان کرد. تحریک tDCS همانند rTMS یک روش کاملا بی خطر با حداقل عوارض است که تاثیری دائمی در بیمار ایجاد می کند. امروزه بسیاری از کلینیک های پیشرفته از جمله کلینیک اکسون از این دو روش جهت درمان استرس و اضطراب شدید استفاده می کنند.

لازم به ذکر است قبل از شروع درمان اضطراب و استرس از بیمار تست نقشه مغزی گرفته می شود. برای دیدن نقشه مغزی فرد مضطرب کلیک کنید.

نگرش مثبت به‌جا ی اینکه بگذارد شرایط، شما را تحت سلطه‌ی خود داشته باشد، شرایط را تحت سلطه‌ی شما قرار می‌دهد. « جویس مِی‌یِر»

سوالات متداول

آیا درمان استرس بدون دارو امکان پذیر است؟

بله خوشبختانه در حال حاضر روش های درمانی غیر دارویی بسیار موثری برای درمان استرس و اضطراب وجود دارند که از آن ها برای درمان این نوع اختلال استفاده می شود.

از چه روش های غیر دارویی می توان برای درمان استرس کمک گرفت؟

برای درمان استرس و اضطراب بدون دارو می توان از روش های مشاوره و روان درمانی، تحریک مغناطیسی مغز (rTMS)، تحریک الکتریکی مغز (tDCS) و نوروتراپی استفاده کرد.

علائم اختلال استرس و اضطراب کدامند؟

علائم استرس و اضطراب جنبه های متعدد جسمی و روحی و رفتاری افراد را درگیر می کنند. نگرانی دائمی، عدم اعتماد به نفس، افسردگی، لرزش بدن و بی خوابی از جمله این علائم هستند.

جدیدترین روش های درمان اضطراب شدید بدون دارو کدامند؟

در میان تمامی روش های درمان غیر دارویی برای درمان استرس و اضطراب شدید می توان به روش های نوروتراپی، تحریک مغناطیسی مغز (rTMS) و تحریک الکتریکی مغز یا tDCS به عنوان جدیدترین روش های درمانی اشاره کرد.

چند راهکار موثر در درمان بدون داروی استرس و اضطراب کدامند؟

ورزش کردن، مدیتیشن، پرداختن به تفریحات دلخواه، خواب کافی، ماساژ درمانی و برنامه ریزی برای فعالیت های روزانه از جمله راهکارهای موثر در درمان سریع استرس و اضطراب بشمار می آیند.

 

جمع بندی

در مقاله فوق به معرفی انواع راهکارها و درمان اضطراب و استرس بدون دارو پرداخته شد. در صورتی که به این نوع اختلال دچار هستید و راهکارهای ذکر شده و بسیاری درمان های دیگر را انجام داده اید اما موفق به کسب نتیجه مطلوب نشده اید، نگران نباشید.

می توانید با مراجعه به کلینیک آکسون از بهترین و پیشرفته ترین درمان غیر دارویی با نتیجه سریع و قطعی بهرمند شوید. کلینیک اکسون به عنوان یکی از برترین کلینیک ها، در حوزه درمان بیماری ها و اختلالات روانی و مغزی فعالیت دارد. اکسون استرس و اضطراب را با روش های نوروتراپی کاملا موثر درمان خواهد کرد.

رزرو نوبت در کلینیک آکسون
آکسون کلینیک مرکز تخصصی درمان بدون دارو در اصفهان

 

منبع:

https://www.medicalnewstoday.com/articles/how-to-treat-anxiety-without-medication

https://www.healthline.com/health/effective-ways-to-fight-anxiety-without-drugs

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Telegram
کلینیک آکسون

کلینیک آکسون

بهترین مرکز نوروفیدبک، لورتا نوروفیدبک و نقشه مغزی در اصفهان. با مدیریت دکتر مریم امینی متخصص نوروتراپی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درمان انواع سردردهای میگرنی، اضطراب، استرس، افسردگی

جهت کسب مشاوره رایگان با ما در تماس باشید