نوشته های پر بازدید

رفع مشکل بیش فعالی در بزرگسالان بدون دارو

درمان بیش فعالی بزرگسالان بدون دارو

درمان بیش فعالی بزرگسالان بدون دارو شامل انواع روش های درمانی از جمله نوروفیدبک و لورتا نوروفیدبک می باشند. در مواردی که درمان دارویی موثر واقع نشود و علائم بیش فعالی روند کاهشی پیدا نکند پزشکان درمان بیش فعالی با نوروفیدبک یا لورتا را برای بیماران تجویز می کنند.

ادامه مطلب »
تحریک مغناطیسی مغز برای درمان افسردگی

درمان افسردگی با rtms یک درمان قطعی بدون دارو

درمان افسردگی با rtms یا تحریک مغناطیسی مغز برای درمان افسردگی جزو درمان‌های مدرن است که از آن به عنوان جایگزینی عالی برای درمان دارویی استفاده می شود. این روش، یک درمان غیر تهاجمی و بدون دارو است که ریسک انجام آن بسیار پایین است. علاوه بر آن می توان آن را معجزه درمان افسردگی نیز معرفی کرد.

ادامه مطلب »
تاثیر ویتامین ها بر افسردگی

کمبود چه ویتامینی باعث افسردگی میشود؟

در این مقاله 10 ویتامین نام برده شده که کمبود این ویتامین ها باعث افسردگی می شود پس با ما همراه باشید تا با این ویتامین ها آشنا شوید. همچنین اگر می خواهید با روش های درمان افسردگی بدون دارو آشنا شوید مقاله ” درمان قطعی افسردگی بدون دارو ” را مطالعه کنید.

ادامه مطلب »
درمان پانیک با نوروفیدبک

درمان پانیک با نوروفیدبک | درمان بدون دارو

درمان پانیک با نوروفیدبک یک روش قطعی، بدون دارو می باشد. نتایج حاصل از این نوع درمان اغلب دائمی بوده و برخلاف سایر روش های درمانی دیگر بدون عوارض می باشد. در مقاله پیش رو به نحوه درمان این بیماری در کلینیک آکسون اصفهان خواهیم پرداخت.

ادامه مطلب »

خدمات مرکز

در شبکه های اجتماعی ما را دنبال کنید

بهترین روش درمان قطعی تیک عصبی چیست؟

روش های درمانی نوروفیدبک و لورتا از جمله موثرترین متدهای پزشکی جهت درمان قطعی تیک عصبی و کاهش تعداد دفعات تکرار تیک و از بین بردن علائم ناشی از آن می باشند.
درمان قطعی تیک عصبی

حرکات تیک عصبی

تیک عصبی به حرکت های تکراری اطلاق می شود که عضلات را درگیر می نمایند. حرکات مربوط به تیک عصبی به صورت ناگهانی بروز می کنند و باعث ایجاد تکان هایی خفیف و یا شدید در بدن می شوند. این حرکات معمولا غیر قابل کنترل بوده و افراد تسلطی بر آن ها ندارند. بروز تیک های عصبی در دوران کودکی بیشتر رایج بوده و اغلب از سن ۵ سالگی به بعد در کودکان ظاهر می شوند. در رابطه با این حرکات غیر عادی می توان چنین گفت که چندان جدی نیستند و در اغلب مواقع بعد از مدتی خود به خود بهبود پیدا می کنند.

با این حال ممکن است در موارد خاص تیک عصبی به معضلی آزار دهنده برای افراد تبدیل شود و زندگی روزمره آنان را دچار اختلال کند. به همین دلیل امروزه از درمان های قطعی و بسیار موثری برای این مشکل استفاده می شود که مهم ترین آن ها نوروفیدبک و لورتا نوروفیدبک می باشند. در ادامه به درمان تیک عصبی با روش نوروفیدبک خواهیم پرداخت.

درمان قطعی تیک عصبی در بزرگسالان

درمان قطعی تیک عصبی در بزرگسالان شامل روش های روانشناختی، دارویی، مشاوره و غیره می باشند. علاوه بر درمان های ذکر شده بهترین روش درمان استفاده از دستگاه نوروفیدبک و لورتا نوروفیدبک است. تیک عصبی در بزرگسالان معمولا با حرکات سریع و مکرر ماهیچه‌ های بدن همراه است. این حرکات سبب بروز تکان های ناگهانی در بدن و ایجاد صداهای غیر معمول می شوند. این حرکات با عواملی مانند استرس و اضطراب، هیجان زدگی، بی قراری، انزوا و بیماری های مغز و اعصاب تشدید می شوند.

درمان تیک عصبی در بزرگسالان
بهترین روش درمان قطعی تیک عصبی در بزرگسالان استفاده از دستگاه نوروفیدبک و لورتا نوروفیدبک است

بنابراین لازم است پیش از درمان عوامل ذکر شده را کنترل و یا از بین برد. برای درمان تیک عصبی در بزرگسالان باید این نکته مهم را در نظر داشت که انواع مختلف این اختلال به هیچ عنوان خطرناک نمی باشند. بلکه با اقدام به موقع می توان به طور صددرصد و قطعی آن ها را درمان کرد. لازم به ذکر است که انواع تیک‌های عصبی به دلیل تکرار یک حس احساس ناخوشایند به وجود می آیند.

عوامل موثر در بروز اختلال تیک عصبی

برای درمان تیک عصبی کودکان لازم است با دلایل بروز آن بیشتر آشنا شد. از جمله مهم‌ ترین دلایل بروز این اختلال در کودکان عوامل محیطی و زیستی می باشند. با این حال عوامل دیگری نیز در بروز این اختلال دخیل هستند که عبارتند از:

  • بیش فعالی
  • افسردگی
  • ژنتیک
  • استرس مزمن و درمان نشده
  • محیط استرس زا و پرتنش
  • وسواس
  • تقلید از رفتار دیگران

 

درمان تیک عصبی در کودکان

درمان تیک عصبی در کودکان هم مانند بزرگسالان شامل درمان دارویی، روان شناختی و درمان با نوروفیدبک و لورتا می باشد. روش نوروفیدبک که یکی از جدیدترین انواع روش های دارویی برای درمان تیک عصبی است برای درمان این اختلال در کودکان نیز مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر این روش درمانی از دارو نیز به عنوان یک روش رایج درمان تیک عصبی در کودکان استفاده می شود. البته جهت تاثیر گذاری هر چه بهتر و بیشتر دارو باید از روش مشاوره روان‌ شناسی نیز استفاده کرد. معمولا تجویز دارو جهت درمان این اختلال در کودکان باید توسط پزشک متخصص مغز و اعصاب صورت بگیرد.

درمان قطعی تیک عصبی در کودکان
درمان تیک عصبی در کودکان هم مانند بزرگسالان شامل درمان دارویی، روان شناختی و درمان با نوروفیدبک و لورتا می باشد

درمان تیک عصبی با نوروفیدبک

بهترین روش درمان قطعی تیک عصبی، روش درمانی نوروفیدبک است. این روش، یک متد درمانی مدرن و پیشرفته است که اخیرا طرفداران بسیاری پیدا کرده است. از نوروفیدبک علاوه بر درمان تیک عصبی جهت درمان انواع اختلالات ذهنی نیز استفاده می‌شود.

مقاله پیشنهادی: درمان پانیک با نوروفیدبک 

در واقع با دستگاه نوروفیدبک می توان شدیدترین انواع تیک های عصبی را در بزرگسالان و کودکان درمان کرد. با استفاده از این دستگاه امواجی را مستقیما به مغز وارد می کنند. این امواج با تاثیر بر روی مغز سبب از بین رفتن عادات و رفتارهای غیر معمول افراد می شود. در واقع افراد با قرار گرفتن در معرض امواج این دستگاه به اصلاح الگوهای نامناسب مغز خود می پردازند. این روش درمانی یک روش کاملا ایمن و بدون عوارض است که فرد بعد از هر جلسه درمانی می تواند فورا به فعالیت های روزانه خود بپردازد.

انواع تیک عصبی

برای یافتن بهترین نوع درمان قطعی تیک عصبی لازم است ابتدا با انواع آن آشنا شد. به طور کلی دو نوع تیک عصبی وجود دارند که شامل تیک‌ حرکتی و تیک‌ صوتی می باشند. تیک حرکتی و تیک صوتی به طور ناگهانی رخ می دهند و اغلب به صورت رفتاری غیر طبیعی در افراد ظاهر می شوند. مهم ترین مشخصه انواع تیک عصبی تکرر آن ها است. به این معنی که افراد دچار تیک عصبی عمل یا رفتار و یا صدایی را به صورت مداوم و پشت سر هم تکرار می کنند.

پزشکان جهت درمان قطعی تیک عصبی، تیک حرکتی را به دو دسته تقسیم کرده اند. تیک عصبی ساده و تیک عصبی پیچیده، دسته های تقسیم شده تیک حرکتی هستند. تیک های حرکتی پیچیده نوعی حرکت تکرار شونده می باشند که فرد مبتلا بارها و بارها آن ها را پشت سر هم تکرار می کند. تیک حرکات ساده نیز شامل حرکاتی مانند تکان دادن سر، پلک زدن و بالا انداختن شانه می شوند.

درمان تیک عصبی چشم

پیش از شرح درمان قطعی تیک عصبی چشم، لازم است با این نوع تیک بیشتر آشنا شد. تیک عصبی چشم شامل پلک زدن های مکرر و غیرارادی می باشد که فرد مبتلا در طول روز بارها آن را انجام می دهد. در صورتی که انقباض و عمل باز و بسته شدن چشم، شدید باشد بینایی فرد دچار اختلال خواهد شد.

درمان قطعی تیک عصبی چشم
تیک عصبی چشم شامل پلک زدن های مکرر و غیرارادی می باشد

با این حال باید دانست که بسیاری از افراد گاهی دچار انقباض چشم می شوند که این امر ممکن است به دلیل خستگی و یا مصرف بالای کافئین باشد. با این حال پلک زدن مکرر عملی غیر معمول است که در صورت تداوم باید نسبت به درمان آن اقدام اساسی صورت بگیرد. نکته حائز اهمیت درباره تیک عصبی چشم آن است که بیشتر در میان خانم های مسن و میانسال مشاهده می شود.

در خصوص درمان تیک عصبی چشم باید گفت که اگر تیک شدید نباشد و با علائم آزار دهنده زیادی همراه نباشد، نیازی به انجام درمان خاص نیست. بلکه با استراحت کافی و کم کردن میزان مصرف کافئین می توان علائم آن را کاهش داده و در نهایت ان را برای همیشه درمان نمود‌. با این حال اگر تیک عصبی و انقباض چشم شدید باشد و باعث ایجاد مشکل در کار و فعالیت افراد شود، به عنوان درمان موثر و قطعی می توان از روش درمانی نروفیدبک یا لورتا استفاده کرد.

درمان تیک عصبی صورت

درمان قطعی تیک عصبی صورت بر اساس دلایل بروز آن و تشخیص پزشک متخصص متفاوت است. این نوع تیک یک اختلال عصبی است که اغلب به دلیل عارضه فیزیکی و عوامل محیطی زندگی و غیره بروز می کند. برای درمان تیک عصبی صورت از روش های درمانی متعددی استفاده می شود که عبارتند از:

درمان دارویی

دارو درمانی یکی از رایج ترین روش های درمان تیک عصبی صورت است. در این روش پزشک متخصص از برخی داروها مانند نورولپتیک ها برای درمان این اختلال استفاده می کند. این نوع داروها جزو داروهای بسیار موثر برای درمان تیک صورت بشمار می آیند. زیرا با تاثیر گذاری بر مغز کنترل حرکات بدن را برای افراد راحت می کند.

درمان دارویی تیک عصبی
دارو درمانی یکی از رایج ترین روش های درمان تیک عصبی صورت است.

لازم به ذکر است که نورولپتیک ها جزو داروهای ضد روان پریشی می باشند. داروی موثر دیگری که در درمان این اختلال مورد مصرف قرار می گیرد کلونیدین است. این نوع دارو نیز تا حد زیادی به کاهش علائم تیک عصبی صورت کمک می نمایند.

از دیگر داروهای موثر در درمان تیک عصبی صورت کلونازپام است که با تاثیر بر مغز سبب کاهش علائم این اختلال و در نهایت درمان ان می شود. در نهایت نیز می توان از تترابنازین نام برد که معمولا برای افرادی تجویز می شود که از بیماری هانتینگتون و حرکات پی در پی و مکرر صورت رنج می برند.

رفتار درمانی

رفتار درمانی از دیگر روش های درمان تیک عصبی صورت است که معمولا از سوی متخصص مغز و اعصاب برای افراد تجویز می‌ شود. در این نوع درمان درمانگر به شناسایی رفتار هایی می پردازد که سبب بروز این مشکل در افراد شده اند. علاوه بر آن روش های پیشگیری از ایجاد تیک عصبی صورت به فرد مبتلا آموزش داده می شود. همچنین راهکار های مناسب در زمان مواجهه با تیک نیز به افراد یاد داده خواهند شد.

درمان تیک صورت با بوتاکس

بوتاکس یکی از روش های بسیار محبوب جهت درمان قطعی تیک عصبی صورت است. در این روش درمانی پزشک اقدام به تزریق سم بوتولینوم به عضلات و عصب های صورت بیمار می کند. در واقع با این کار کانال ارتباطی عصب و عضله را مسدود کرده و نوعی فلجی موقت در عضله ایجاد می شود. این روش درمانی سبب جلوگیری از انقباضات عضلانی پی در پی و بدون اختیار صورت می شود.

درمان تیک عصبی صورت با بوتاکس
بوتاکس یکی از بهترین روش های درمان قطعی تیک عصبی صورت است

درمان تیک صورت با جراحی

درمان تیک عصبی صورت با جراحی به عنوان آخرین روش درمانی برای افراد مبتلا به این اختلال در نظر گرفته می شود. هر گاه با درمان های ذکر شده نتوان تیک عصبی صورت را درمان کرد، باید به سراغ جراحی رفت. در روش جراحی، پزشک ابتدا سوراخی را در پشت گوش ایجاد می نماید. سپس فشاری که بر روی عصب توسط رگ وارد شده است را بر می دارد. این فرایند سبب رفع کامل انقباضات عضلانی صورت می شود.

 

نکته مهم درباره این اختلال

تیک عصبی صورت به شکل های مختلفی در افراد بروز می کنند. تیک عصبی حرکتی، تیک های عصبی آوایی، تیک عصبی ساده و تیک های عصبی پیچیده از جمله تیک های عصبی صورت می باشند. گفتنی است که بهترین روش درمانی جهت درمان انواع تیک عصبی بخصوص تیک عصبی صورت استفاده از نوروفیدبک و لورتا است.

سوالات متداول

برای درمان قطعی تیک عصبی چه باید کرد؟

بهترین راه برای درمان تیک عصبی استفاده از روش های درمانی مفید مانند نوروفیدبک است. زیرا این روش با برخورداری از فناوری پیشرفته قادر است هر نوع عادت و الگوی نامناسب و غلط را در مغز اصلاح کند.

برای درمان تیک عصبی پیش چه دکتری باید رفت؟

برای درمان قطعی تیک عصبی در کودکان و بزرگسالان هم میتوانید به پزشک متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید هم به روانشناس و متخصص نوروتراپی ، همچنین می توانید برای درمان تیک عصبی به کلینیک آکسون مراجعه کنید.

آیا درمان تیک عصبی در بزرگسالان با نوروفیدبک امکان پذیر است؟

بله یکی از بهترین روش های درمان قطعی تیک عصبی در بزرگسالان درمان با نوروفیدبک می باشد این روش رو به شما توصیه میکنیم

جمع بندی

درمان قطعی تیک عصبی با استفاده از متدهای درمانی نوین امکان پذیر است. البته برای درمان و کاهش علائم آن از روش های رایج مانند دارو و مشاوره نیز استفاده. می شود. در درمان انواع تیک عصبی چه در افراد بزرگسال و چه در کودکان مهم ترین مسئله کنترل علائم و کاهشی کردن روند آن ها است.

همچنین رعایت برخی موارد در طول درمان نیز از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. حفظ آرامش، دوری از محیط های پر استرس، نادیده گرفتن تیک و بکارگیری راهکارهای پیشنهادی از سوی پزشک از جمله این موارد هستند. در پایان باید یادآور شد که تیک عصبی در اکثر مواقع به مرور زمان برطرف خواهد شد. با این حال بهتر است جهت درمان کامل و سریع آن به پزشک متخصص مراجعه کرد.

رزرو نوبت در کلینیک آکسون
آکسون کلینیک مرکز تخصصی درمان بدون دارو در اصفهان

منبع:

https://www.mendcenter.org/?gclid=Cj0KCQjwho-lBhC_ARIsAMpgMof9ehYoRPCjaRTfNDnX6IpEe29nj37xS2lr43YcG2Gdv2KMjYHMsTkaAkv2EALw_wcB

https://www.rethink.org/news-and-stories/blogs/2023/05/from-ocd-crisis-to-a-joyful-life-georginas-story/?gclid=Cj0KCQjwho-lBhC_ARIsAMpgModUqhxsgPSMtEo-fbCpnA9Wcc3fOPMIkQ7vHHuYhDI5TUxSrUhEvpwaAoCcEALw_wcB

https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/1756285610390261

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Telegram
کلینیک آکسون

کلینیک آکسون

بهترین مرکز نوروفیدبک، لورتا نوروفیدبک و نقشه مغزی در اصفهان. با مدیریت دکتر مریم امینی متخصص نوروتراپی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درمان انواع سردردهای میگرنی، اضطراب، استرس، افسردگی

جهت کسب مشاوره رایگان با ما در تماس باشید