نوشته های پر بازدید

درمان افسردگی با تحریک الکتریکی مغز

تحریک الکتریکی مغز برای درمان افسردگی

تحریک الکتریکی مغز برای درمان افسردگی یک روش سریع و بدون دارو ، در میان دیگر راه های درمانی است که یکی از محبوب ترین روش ها می باشد که به کمک جریان الکتریکی باعث کاهش علائم انواع اختلالات جسمی _ مغزی می شود. تحریک الکتریکی مغز برای درمان افسردگی یک روش درمانی بسیار ایمن و غیر تهاجمی است که اخیرا بسیار مورد توجه قرار گرفته است. در ادامه به معرفی تکمیلی این راه درمانی خواهیم پرداخت.

ادامه مطلب »
رفع مشکل بیش فعالی در بزرگسالان بدون دارو

درمان بیش فعالی بزرگسالان بدون دارو

درمان بیش فعالی بزرگسالان بدون دارو شامل انواع روش های درمانی از جمله نوروفیدبک و لورتا نوروفیدبک می باشند. در مواردی که درمان دارویی موثر واقع نشود و علائم بیش فعالی روند کاهشی پیدا نکند پزشکان درمان بیش فعالی با نوروفیدبک یا لورتا را برای بیماران تجویز می کنند.

ادامه مطلب »
نوروفیدبک در درمان بیش فعالی

درمان بیش فعالی با نوروفیدبک

درمان بیش فعالی با نوروفیدبک یکی از مدرن ترین و تاثیر گذار ترین روش های درمانی است که نقش مهمی در کاهش علائم این اختلال دارد. روش درمان با نوروفیدبک در عین سادگی ایمن نیز می باشد که در صورت تداوم می توان نتایج خوبی از آن دریافت کرد.

ادامه مطلب »

خدمات مرکز

در شبکه های اجتماعی ما را دنبال کنید

درمان بیش فعالی با نوروفیدبک

درمان بیش فعالی با نوروفیدبک یکی از مدرن ترین و تاثیر گذار ترین روش های درمانی است که نقش مهمی در کاهش علائم این اختلال دارد. روش درمان با نوروفیدبک در عین سادگی ایمن نیز می باشد که در صورت تداوم می توان نتایج خوبی از آن دریافت کرد.
نوروفیدبک در درمان بیش فعالی

درمان با نوروفیدبک چیست؟

روش درمان با نوروفیدبک یک روش خاص است که طی آن مغز بیمار و امواج آن هدف قرار می گیرند. در ادامه روش انجام،‌ میزان تاثیر و موارد مهم دیگری در رابطه با این نوع درمان را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

 

نحوه انجام درمان بیش فعالی با نوروفیدبک

در رابطه با چگونگی انجام درمان بیش فعالی با نوروفیدبک باید گفت که قبل از آغاز درمان با این روش، علائم و نشانه های این اختلال در افراد تشخیص داده می شوند. سپس پزشک متخصص سوالاتی در خصوص نحوه زندگی و سابقه پزشکی بیمار و همچنین علائم این بیماری مطرح می شوند. مطرح کردن این سوالات در جهت کنترل میزان پیشرفت علائم آن و کسب نتیجه مطلوب از نوروفیدبک برای بیش فعالی ضروری است. به همین دلیل لازم است بیمار و همراه در این زمینه نهایت همکاری را با پزشک و درمانگر داشته باشند.

استفاده از نوروفیدبک در درمان بیش فعالی به این شکل است که ابتدا الکترودهایی که یک سر آن ها به دستگاه EEG وصل است را به سر بیمار متصل می کنند. با اتصال این الکترودها می توان فعالیت مغز را اندازه گیری کرده و رفتارهای غلط را شناسایی نمود. با اتصال الکترودها جلسه درمانی آغاز می شود و بر روی نمایشگر تصویری زنده از امواج مغزی بیمار نمایش داده می شوند. در این مدت و به منظور وادار کردن مغز به فعالیت و تجزیه و تحلیل کردن، تصاویری را در قالب یک بازی کامپیوتری به بیمار نشان می دهند. در این حالت مغز شروع به نشان دادن عکس العمل نسبت به محرک ها می کند.

چگونگی انجام درمان بیش فعالی با نوروفیدبک
با اتصال الکترودهای نوروفیدبک به سر می توان فعالیت مغز را اندازه گیری کرده و رفتارهای غلط را شناسایی نمود.

بنابراین دستگاه نوروفیدبک برای بیش فعالی آن چرا که از مغز دریافت می کند را به نمایش می گذارد. به کمک امواج دریافتی و پاسخ های مغز به محرک ها می توان هر نوع افزایش فعالیت مغزی، تغییر و اختلال را در مغز مشاهده کرد. با استفاده از این روش درمانی کم کم روند تغییر امواج در مغز اتفاق می افتد و علائم بیش فعالی کنترل و در نهایت از بین می روند.

جهت دریافت نوبت و مشاوره رایگان تماس بگیرید!

(پاسخگویی از ۹صبح تا ۲۲شب)

روش درمان بیش فعالی با نوروفیدبک

پیش از شرح کامل روش درمان بیش فعالی با نوروفیدبک لازم است به چند نکته مهم اشاره شود. اول این که افراد مبتلا به بیش فعالی دارای الگوهای رفتاری منحصر به فردی در مغز خود هستند. این الگوها به ویژه در لوب پیشانی وجود دارند. لوب پیشانی بخشی از مغز است که به شخصیت، رفتار و یادگیری افراد مرتبط می باشد. افراد دچار به اختلال بیش فعالی از جهات بسیاری از جمله کنترل تکانه ها، توجه، یادگیری و فعالیت با مشکل مواجه هستند. به عبارتی علائم و نشانه های این اختلال زندگی معمولی افراد را تحت تاثیر قرار میدهد.

شیوه درمان بیش فعالی با نوروفیدبک
ایجاد تغییر در مغز به کمک نوروفیدبک باعث تغییر و اصلاح رفتار فرد و در واقع درمان بیش فعالی خواهد شد

استفاده از نوروفیدبک در درمان بیش فعالی باعث می شود تا افراد بدون مصرف دارو و مواجه شدن با عوارض آزار دهنده آن تحت درمان پایدار قرار بگیرند. از آنجا که رفتار هر شخص با عملکرد مغز او در رابط مستقیم قرار دارد. همچنین هر گونه تغییر رفتاری موجب تغییر در مغز او می شود. در نتیجه ایجاد تغییر در مغز به کمک نوروفیدبک باعث تغییر و اصلاح رفتار فرد نیز خواهد شد. در واقع با استفاده از نوروفیدبک می توان به عملکرد مغز و در نتیجه رفتار فرد مبتلا به بیش فعال را تغییر داد.

مطالعه پیشنهادی: درمان بیش فعالی با لورتا نوروفیدبک | سریعترین درمان

نوروفیدبک در درمان بیش فعالی به این ترتیب است که ابتدا امواج دارای سیگنال های الکتریکی که به وسیله مغز تولید می شوند را اندازه گیری می کنند. لازم به ذکر است که این امواج از قابلیت سنجش برخوردار بوده و ان ها را با استفاده از ابزار EEG مورد سنجش قرار می دهند. سپس با بهره گیری از نوروفیدبک تفاوت موجود میان امواج تتا و بتا را که در مغز افراد بیش فعال ایجاد شده است را از بین می برند. در نتیجه الگوهای رفتاری صحیح و نرمال جایگزین الگوهای نادرست می شوند. شایان ذکر است که افراد مبتلا به بیش فعالی دارای امواج تتای بیشتری نسبت به امواج بتا هستند که این حالت به هیچ عنوان عادی نمی باشد.

تاثیر نوروفیدبک بر بیش فعالی

درمان بیش فعالی با نوروفیدبک و استفاده از قابلیت های این دستگاه تاثیرات ماندگار و موثری به دنبال دارد. نوروفیدبک یکی از روش های درمانی است که با استفاده از آن می توان روند رشد علائم بیش فعالی را کند کرده و آنها را درمان کرد. به طور کلی تاثیر نوروفیدبک بر بیش فعالی شامل بهبود تکانشگری و بی توجهی در مقایسه های بزرگ و پیشرفت هایی متوسط در بیش فعالی می باشد. بنابراین این روش درمانی می تواند باعث بهبود در نشانه های این بیماری شود. علاوه بر آن بر اساس تحقیقات انجام شده استفاده از نوروفیدبک برای کودکان بیش فعال بسیار موثر بوده و می تواند به اصلاح الگوهای رفتاری در آنان کمک کند.

مطالعه پیشنهادی: درمان بیش فعالی بزرگسالان بدون دارو

اثر نوروفیدبک بر بیش فعالی
تاثیر نوروفیدبک بر بیش فعالی شامل بهبود تکانشگری و بی توجهی در مقایسه های بزرگ و پیشرفت هایی متوسط در بیش فعالی می باشد

عوارض درمان بیش فعالی با نوروفیدبک

درمان بیش فعالی با نوروفیدبک بک روش درمانی کاملا ایمن و غیر تهاجمی است. بنابراین هیچ گونه عارضه شدید و خطرناکی به دنبال ندارد. با این حال احتمال بروز چند حالت گذرا و خفیف در افراد تحت درمان با ان وجود دارد که عبارتند از:

  • حالت تهوع
  • احساس گیجی
  • خستگی ذهنی
  • حساس شدن به نور در افرادی که قبلا سرشان در معرض ضربه قرار گرفته است
عوارض نوروفیدبک
درمان بیش فعالی با نوروفیدبک هیچ گونه عارضه شدید و خطرناکی به دنبال ندارد.

گفتنی است که به دلیل عدم وجود عوارض شدید و آزاردهنده استفاده از نوروفیدبک برای کودکان بیش فعال بسیار توصیه می شود

تعداد جلسات نوروفیدبک در درمان بیش فعالی

درمان بیش فعالی با نوروفیدبک مستلزم انجام چندین جلسه درمانی می باشد. بنابراین بیماران و والدین کودکان بیش فعال نباید انتظار درمان در یک یا دو جلسه را داشته باشند. علاوه بر آن هرگز نمی توان تعداد جلسات را نیز تخمین زد. زیرا مدت زمان لازم جهت درمان بیش فعالی با نوروفیدبک به عوامل متعددی بستگی دارد. از طرفی لازمه درمان بیش فعالی کودکان با نوروفیدبک و همچنین درمان این اختلال در بزرگسالان روندی آرام و پیوسته است. شدت و ضعف علائم این اختلال، سن بیمارو میزان همکاری بیمار با پزشک از جمله عوامل تعیین کننده در مدت زمان درمان با نوروفیدبک می باشند.

مدت زمان تاثیر نوروفیدبک بر بیش فعالی و تعداد جلسات درمانی ممکن است ۱۰ تا ۸۰ جلسه به طول بیانجامد. مدت زمان مزبور بر اساس عوامل ذکر شده در بیماران و به ویژه کودکان بیش فعال متغیر است. با این وجود به طور متوسط درمان بیش فعالی کودکان با نوروفیدبک حدودا ۲۰ الی ۴۰ جلسه طول می کشد. البته در هر جلسه درمانی نیز بیمار باید در حدود ۳۰ الی ۵۰ دقیقه تحت درمان قرار بگیرد.

تعداد جلسات درمان بیش فعالی با نوروفیدبک
تعداد جلسات درمان بیش فعالی با نوروفیدبک متغیر است و ممکن است ۱۰ تا ۸۰ جلسه به طول بیانجامد

هزینه درمان بیش فعالی با نوروفیدبک

هزینه یکی از موارد بسیار مهمی است که اغلب افراد در درمان بیش فعالی با نوروفیدبک به آن فکر می کنند. هزینه این نوع درمان نیز همانند مدت زمان درمان به عوامل متعددی بستگی دارد. بنابراین هزینه استفاده از نوروفیدبک برای بیش فعالی رقم ثابتی ندارد. از جمله عوامل تعیین کننده هزینه این نوع درمان عبارتند از:

  • دلایل بروز علائم بیش فعالی
  • نوع کلینیک
  • مدت زمان جلسات درمانی
  • تجربه و مهارت پزشک متخصص
  • ضعف و شدت اختلال

آکسون بهترین مرکز تخصصی درمان بیش فعالی با نوروفیدبک

کلینیک اکسون مرکز تخصصی درمان بیش فعالی با نوروفیدبک در اصفهان یکی از معتبر ترین کلینیک های کشور است. اکسون با برخورداری از دستگاه های مدرن، کادری مجرب و با تجربه آماده ارائه درمان نوروفیدبک برای افراد مبتلا به بیش فعالی می باشد. نام این مرکز با نوروفیدبک و بیش فعالی گره خورده و در زمینه درمان افراد بزرگسال بیش فعال و کودکان مبتلا به این اختلال، فعالیت گسترده ای دارد. مرکز تخصصی اکسون به دلیل ارائه خدمات منحصر به فرد به بیماران موفق به جلب اعتماد و رضایت آنان شده است. به همین دلیل مراجعه کنندگان بسیاری از سراسر کشور جهت درمان به این کلینیک مراجعه می نمایند.

رزرو نوبت در کلینیک آکسون
آکسون کلینیک مرکز تخصصی درمان بدون دارو در اصفهان

سوالات متداول

تاثیر نوروفیدبک بر بیش فعالی چگونه است؟

با استفاده از نوروفیدبک می توان الگوهای غیر معمول و نادرست مغز را اصلاح کرده و به جای آنها الگوهای صحیح و نرمال را جایگزین کرد. در نتیجه علایم این اختلال در افراد کنترل و از بین می روند.

آیا درمان بیش فعالی کودکان با نوروفیدبک امکان پذیر است؟

بله بدون شک یکی از مزیت های نوروفیدبک استفاده از آن برای درمان بیش فعالی در کودکان است.

مدت زمان جوابدهی نوروفیدبک برای کودکان بیش فعال چقدر است؟

کسب نتیجه مطلوب از نوروفیدبک در درمان بیش فعالی کودکان به عوامل متعددی بستگی دارد. با این حال مدت زمان درمان به طور متوسط ۲۰ الی ۴۰ جلسه درمانی می باشد.

جمع بندی

درمان بیش فعالی با نوروفیدبک یکی از روش های موثر و غیر تهاجمی است که نه تنها برای کودکان بلکه برای افراد بزرگسال نیز قابل استفاده است. به طور حتم بیش فعالی یکی از اختلالاتی است که زندگی روزمره افراد به ویژه کودکان را با موانع و مشکلات جدی روبه رو می کند. به همین دلیل لازم است به محض تشخیص نشانه های بیش فعالی نسبت به درمان آن اقدام کرد.

منبع:

https://www.verywellmind.com/neurofeedback-treatment-for-adhd-5271502

https://jpcp.uswr.ac.ir/browse.php?a_id=372&sid=1&slc_lang=en&html=1

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Telegram
کلینیک آکسون

کلینیک آکسون

بهترین مرکز نوروفیدبک، لورتا نوروفیدبک و نقشه مغزی در اصفهان. با مدیریت دکتر مریم امینی متخصص نوروتراپی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درمان انواع سردردهای میگرنی، اضطراب، استرس، افسردگی

جهت کسب مشاوره رایگان با ما در تماس باشید