نوشته های پر بازدید

تحریک غیرتهاجمی مغز با لورتا نوروفیدبک

معجزه درمان وسواس فکری بدون دارو با لورتا نوروفیدبک

درمان وسواس فکری با لورتا نوروفیدبک یکی از محبوب ترین روش های درمان وسواس فکری بدون دارو در میان مبتلایان به این اختلال است. اخیرا این نوع درمان به دلیل عدم عوارض ناشی از مصرف دارو بسیار مورد توجه قرار گرفته به طوریکه افراد زیادی لورتا را معجزه درمان وسواس نامیده اند. در ادامه به مطالبی همچون علائم وسواس فکری،روش های درمان و طول درمان  این اختلال با لورتا نوروفیدبک خواهیم پرداخت.

ادامه مطلب »
تاثیر نوروفیدبک بر تمرکز

همه چیز درباره تاثیر نوروفیدبک بر تمرکز

تاثیر نوروفیدبک بر تمرکز و جایگزینی الگوهای سالم ذهنی به قدری مفید و مثبت هست که بسیاری از افراد پس از طی این فرایند درمانی به یک حالت خودتنظیمی و در واقع ورژن بهتری از خود تبدیل می شوند. این روش درمانی قادر است  علاوه بر اختلال عدم تمرکز، انواع اختلالات روانی را درمان کند. در حال حاضر این روش پایدار و دائمی برای درمان اختلال تمرکز در کلینیک آکسون واقع در اصفهان به کار گرفته می شود که در ادامه به معرفی آن خواهیم پرداخت.

ادامه مطلب »
درمان میگرن با نوروفیدبک

درمان قطعی میگرن با نوروفیدبک | صددرصد تضمینی

نوروفیدبک یکی از روش های درمان قطعی میگرن است به نحوی که بیش از ۷۰ درصد افرادی که با این دستگاه تحت درمان قرار گرفته اند شاهد کاهش قابل توجه علائم میگرن در خود بوده اند. در حال حاضر در کلینیک آکسون اصفهان امکان درمان قطعی میگرن با نوروفیدبک وجود دارد.

ادامه مطلب »

خدمات مرکز

در شبکه های اجتماعی ما را دنبال کنید

تحریک الکتریکی مغز برای درمان افسردگی

تحریک الکتریکی مغز برای درمان افسردگی یک روش سریع و بدون دارو ، در میان دیگر راه های درمانی است که یکی از محبوب ترین روش ها می باشد که به کمک جریان الکتریکی باعث کاهش علائم انواع اختلالات جسمی _ مغزی می شود. تحریک الکتریکی مغز برای درمان افسردگی یک روش درمانی بسیار ایمن و غیر تهاجمی است که اخیرا بسیار مورد توجه قرار گرفته است. در ادامه به معرفی تکمیلی این راه درمانی خواهیم پرداخت.
درمان افسردگی با تحریک الکتریکی مغز

مزیت های تحریک الکتریکی مغز برای درمان افسردگی

با روش درمانی تحریک الکتریکی مغز، علائم افسردگی در بیماران کاهش یافته و عادات غلط و ناصحیح مغز اصلاح می شوند. در طول انجام این روش درمانی بیمار تحت عمل جراحی و بیهوشی قرار نخواهد گرفت. بلکه بعد از اتمام جلسه درمانی بیمار می تواند به فعالیت های روزانه خود بپردازد.

تحریک الکتریکی مغز مناسب ترین درمان افسردگی بدون دارو است. جریان الکتریکی وارد شده به مغز در جریان این روش درمانی بسیار ملایم بوده و بیمار هیچ گونه حالت ناخوشایندی را تجربه نمی کند. به همین دلیل بیماران مبتلا به افسردگی به خوبی قادر به تحمل این نوع درمان خواهند بود. گفتنی است که سه نوع تحریک الکتریکی مغز وجود دارد که شامل tDCS، tACS و tRNS می باشند.

در این میان روش tDCS یا تحریک جریان مستقیم برای درمان افسردگی بسیار رایج تر و مناسب تر تشخیص داده شده است. جهت بررسی این روش درمانی و تاثیر آن بر درمان اختلال افسردگی مطالب ذیل را گرد هم آورده و در اختیار خوانندگان عزیز قرار داده ایم.

مزایای تحریک الکتریکی مغز برای افسردگی
تحریک الکتریکی مغز مناسب ترین درمان افسردگی بدون دارو است.

چگونه تحریک الکتریکی مغز به درمان افسردگی کمک می کند؟

برای شرح کامل تحریک الکتریکی مغز برای درمان افسردگی باید دانست که بخش جلوی مغز که در پشت پیشانی قرار دارد مسئول برنامه ریزی، تصمیم گیری و تنظیم هیجانات در افراد است. بنابراین فعالیت این بخش در بیماران مبتلا به افسردگی بسیار کندتر از افراد عادی و سالم خواهد بود. به طوری که حتی در زمان عکس برداری از مغز به وسیله فناوری های پیشرفته فعالیت امواج مغزی در این بخش کندتر از حد طبیعی نشان داده می شوند. در نتیجه ابتلای افراد به افسردگی و وجود علائم این بیماری باعث تنبلی و بی انگیزه شدن و غم و ناراحتی مداوم در افراد می شود.

حال با تحریک الکتریکی مغز برای درمان افسردگی و با تحت تاثیر قرار دادن مغز به وسیله پروتکل‌های تحریک کننده قشر جلوی سمت چپ مغز بیمار تقویت می شود. در واقع تحریک الکتریکی مغز مانند ورزش کردن مغز است. زیرا به افزایش جریان خون و همچنین کاهش التهاب مغز کمک می کند. لازم به ذکر است که با روش tACS یا تحریک جریان متناوب می توان الگوهای مخرب و مزاحم را در بخش جلویی مغز از بین برده و الگوهای سالم و سریع را جایگزین آن ها نمود.

مطالعه پیشنهادی: درمان افسردگی با rtms

tDCS چقدر برای درمان افسردگی موثر است؟

روش tDCS یکی از روش های موثر در تحریک الکتریکی مغز برای درمان افسردگی است که به دلیل تاثیر مثبت آن بسیار محبوب و متداول می باشد. بر اساس تحقیقات انجام شده این روش درمانی به نسبت دیگر روش های تحریک کننده مغز و همچنین سایر روش های درمانی بسیار موثر تر است. در واقع با استفاده از روش tDCS می توان تا حد زیادی علائم افسردگی را کاهش داده و از شدت آنها کم کرد. بر همین اساس می توان این روش تحریک مغز را یک روش درمانی با پتانسیل بالا در جهت درمان انواع افسردگی بشمار آورد.

تاثیر tDCS بر درمان افسردگی
با استفاده از روش tDCS می توان علائم افسردگی را کاهش داد.

روش درمان افسردگی با دستگاه tDCS چگونه است؟

در جهت شرح تحریک الکتریکی مغز برای درمان افسردگی با استفاده دستگاه tDCS لازم است ابتدا با این دستگاه آشنا شد. دستگاه tDCS نوعی دستگاه نوروتراپی است که از طریق عصب یا سلول های عصبی بر روی مغز تاثیر می گذارد. این دستگاه به حدی موثر و ایمن است که در کلینیک های مجهز و مطرح جهان از آن برای درمان انواع افسردگی در بیماران استفاده می شود.

مطالعه پیشنهادی: درمان وسواس فکری بدون دارو با لورتا نوروفیدبک

علاوه بر آن به دلیل ایمن بودن دستگاه مزبور، آن را بر روی افراد سالم استفاده کرده و خوشبختانه هیچ عارضه ای در این افراد مشاهده نشده است. در واقع پزشکان متخصص از این دستگاه برای درمان و کاهش علائم انواع اختلالات جسمی _ مغزی استفاده کرده و بهترین نتایج را از آن کسب نموده اند.

درمان افسردگی با دستگاه tDCS به این ترتیب است که جریان الکتریکی ثابت را به وسیله تعدادی سیم به دو سنسور یا الکترود انتقال می دهند. الکترودهای مزبور درون پارچه ای اسفنجی که با محلول آب نمک مرطوب شده اند قرار داده می شوند. این عمل باعث انتقال جریان الکتریکی به مغز بیمار می شود. تحریک الکتریکی مغز در واقع نوعی تحریک جدار جمجمه ای به کمک جریان الکتریکی است. این جریان در عین گذاشتن تاثیر مثبت بر روی مغز، به دلیل ضعیف بودن هیچ گونه پتانسیل عملی را در نورون ها ایجاد نمی کند.

طی درمان افسردگی با دستگاه tDCS، این دستگاه با توجه به شرایط جریان الکتریکی عبور داده شده باعث تخفیف و یا افزایش آستانه تحریک پذیری نورون های مغز می شود. در واقع جریان الکتریکی انتقال داده شده توسط دستگاه tDCS تنها منجر به قطبی سازی می شود. گفتنی است که تاثیرات ناشی از استفاده از این دستگاه ممکن است تا مدت ها در بدن باقی بماند.

این امر به دلیل ایجاد تغییر در میزان ساخت پروتئین ها و سطوح درون سلولی AMP حلقوی و کلسیم رخ می دهد. با این حال این دستگاه هیچ گونه تاثیر منفی و عارضه خطرناک در بدن بیمار از خود بجای نمی گذارد. استفاده از این دستگاه به دلیل برخورداری از جریان مستقیم نسبت به سایر روش های درمانی برای کاهش علائم افسردگی از جمله ECT،VNS، CES و DBS موثر تر است.

 

اگر مایل هستید با روش درمانی tDCS  بیشتر آشنا شوید مقاله تحریک الکتریکی مغز را حتما مطالعه کنید.

 

آیا این روش درمان افسردگی عوارض دارد؟

همانگونه که پیش تر ذکر شد تحریک الکتریکی مغز برای درمان افسردگی یک روش کاملا ایمن و غیر تهاجمی است که طی آن مغز به شکل ملایمی تحریک می شود. بسیاری از افراد از قرار گرفتن در معرض جریان الکتریکی واهمه دارند. همچنین با اذعان به این که این روش درمانی یک روش بسیار موثر است باز هم از انتخاب آن برای درمان افسردگی خود اجتناب می کنند. جهت یادآوری به این افراد باید گفت که تا به امروز حتی یک مورد عارضه جانبی خطرناک و غیر قابل جبران در خصوص استفاده از این دستگاه به ثبت نرسیده است. ایمنی این روش درمانی به حدی است که می توان دستگاه ان را خریداری کرده و از آن در منزل استفاده نمود. لازم به ذکر است که دستگاه تحریک کننده مغز tDCS یک دستگاه قابل حمل و سبک است.

درمان افسردگی بدون دارو با روش تحریک مغزی ممکن است در برخی از بیماران عوارض بسیار خفیف و زود گذری به همراه داشته باشد. از جمله این عوارض می توان به سردرد خفیف و تحریک و خارش پوست سر در محل قرار گرفتن الکترودها اشاره کرد که بعد از برداشتن الکترودها این عوارض نیز از بین می روند. البته این عوارض در اغلب اوقات با ایجاد تغییر در تنظیمات دستگاه tDCS قابل حذف می باشند.

عوارض tDCS
این روش یکی از بی خطرترین و بی عارضه ترین روش های درمان افسردگی می باشد

نتیجه گیری

تحریک الکتریکی مغز برای درمان افسردگی تغییراتی سریع و پایدار را در مغز ایجاد کند. این روش درمانی دقیقا مانند ورزش کردن و تاثیر آن بر روی بدن است. استفاده از این روش درمانی در جهت درمان اختلالات افسردگی دارای مزیت های بسیاری است. جدای از ایمن بودن و عدم ایجاد عارضه جدی در بدن، بکارگیری دستگاه tDCS سبب ایجاد تغییراتی محسوس در خلق و خوی افراد در همان جلسات اولیه درمان خواهد شد. در واقع روش درمانی تحریک مغز یک روش مدرن است که الگوهای نادرست مغز را از بین برده و الگوهای صحیح را جایگزین آنها خواهد کرد.

درمان افسردگی با دستگاه tDCS باعث می شود تا بعد از اتمام جلسه درمانی مغز همچنان به اصلاح عادات مخرب خود بپردازد. در نتیجه این امید وجود دارد که بیمار مبتلا به افسردگی بتواند با انجام چندین جلسه درمانی تغییرات بزرگی در خود ایجاد کند. همچنین نتایج کسب شده را در خود تثبیت کند.

رزرو نوبت در کلینیک آکسون
آکسون کلینیک مرکز تخصصی درمان بدون دارو در اصفهان

 

منبع:

https://www.webmd.com/depression/depression-brain-stimulation

https://www.ucsf.edu/news/2021/09/421541/treating-severe-depression-demand-brain-stimulation

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Telegram
کلینیک آکسون

کلینیک آکسون

بهترین مرکز نوروفیدبک، لورتا نوروفیدبک و نقشه مغزی در اصفهان. با مدیریت دکتر مریم امینی متخصص نوروتراپی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درمان انواع سردردهای میگرنی، اضطراب، استرس، افسردگی

جهت کسب مشاوره رایگان با ما در تماس باشید